Yoga aanbod

Yoga in het algemeen

Het beoefenen van yoga heeft positieve effecten op zowel lichaam als geest. Er zijn vele onderzoeken die bevestigen dat yoga onder andere zorgt voor een flexibeler lichaam, betere lichaamshouding, betere doorbloeding, dieper en rustiger ademritme, groter (lichaams)bewustzijn en betere ontspanning. Door oefeningen met aandacht te doen, leert yoga je ook meer in het nu te zijn. Gedachten schieten snel naar het verleden of de toekomst, maar je lichaam is altijd in het nu. Om yoga te doen hoef je niet lenig te zijn, je wordt vanzelf flexibeler als je het regelmatig beoefent.


Hatha yoga

Hatha yoga is de meest traditionele vorm van yoga en de basis waar veel andere yoga vormen uit voortgekomen zijn. De naam Hatha is Sanskriet voor 'zon' (ha) en 'maan' (tha). Het woord yoga betekent 'verenigen'. De bedoeling van Hatha yoga is dus het verenigen van tegengestelden, zoals: inspanning en ontspanning, lichaam en geest, kracht en flexibiliteit. Dit wordt bereikt door het doen van asana's (lichamelijke oefeningen) en pranayama (oefeningen om de adem te leren beheersen). Het doel is een flexibele en sterke geest in een flexibel en sterk lichaam.

Yoga Les en Zo geeft Hatha yoga in de Saswitha stijl. Saswitha Yoga is een vorm van Hatha yoga die uitgaat van de eenheid van lichaam en bewustzijn waarbij de adem de verbinding vormt. Kenmerkend voor Saswitha Yoga is de manier waarop je de adem gebruikt als middel om in jezelf die verbinding te ervaren. Een les bevat een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende asana's. Deze voer je eerst dynamisch uit als voorbereiding op de statische houding. De adem is de dragende kracht van elke beweging. In elke oefening zoek je naar het juiste evenwicht tussen kracht en ontspanning. De aandacht gaat naar binnen, bij jezelf.
De oefeningen variƫren van subtiel tot uitdagend en kunnen worden aangepast aan ieders mogelijkheden. Daardoor zijn de Hatha yoga lessen toegankelijk voor iedereen. Vergelijken met een ander heeft geen zin, elk lichaam is tenslotte uniek.


Yin yoga

Yin yoga is een rustige vorm van yoga met voornamelijk zittende en liggende houdingen. Bij yin yoga worden de houdingen langer aangehouden (3-5 minuten) dan bij andere yoga vormen. De bedoeling is om de spieren zoveel mogelijk te ontspannen, zodat er rek kan komen op het onderliggende bindweefsel. Het bindweefsel is vaak stug geworden door stress en een verkeerde houding. Door de yin yoga houdingen wordt het bindweefsel gestimuleerd waardoor het de kans krijgt om te herstellen en te verstevigen. Hierdoor worden de spieren en gewrichten soepeler en sterker en ontstaat er meer ruimte in het lichaam.

Door het bindweefsel lopen ook meridianen (energiebanen) die door de rek gestimuleerd worden. Hierdoor kunnen blokkades worden opgeruimd en kan de energie beter door het lichaam stromen. Ook de organen kunnen hierdoor beter gaan functioneren. Doordat de houdingen langer aangehouden worden, word je uitgenodigd om je weerstand te onderzoeken en los te laten. Je hebt de tijd om echt te 'landen' in de houding. Je leert ook je eigen lichaam en de grenzen van je lichaam kennen en oefent geduld en acceptatie (ook handig buiten de yoga mat). Je blijft met je volle aandacht bij jezelf waardoor yin yoga een meer meditatief karakter heeft en een rustgevend effect. Yin yoga is hiermee een goede tegenhanger van ons vaak jachtige leven.

Wat heb je nodig?

Een eigen plekje waar je helemaal kunt ontspannen. Voor een hatha yoga les is het fijn om een antislip yoga matje te hebben en misschien een dekentje en kussentje voor de ontspanning. Voor yin yoga kun je ook een kleedje gebruiken dat iets dikker (comfortabeler) zit en ligt. Zorg daarnaast voor dekentjes en kussentjes en als je in het bezit bent van een bolster of meditatiekussen is dat ook heel handig (maar niet perse nodig).